Landskrona-Kävlinge-Sjöbo Järnväg
Maj 2013
Många banvallar överlevde sin räls och
fortsatte sina liv som olika
slags vägar. Några bilder som visar hur det gick för järnvägen
på
den tre kilometer långa sträckan mellan Omma (Sjöbo) och
Öved.

Det är inte lätt att se att denna skogsväg strax väster om Omma
en gång var en järnväg.

En tidigare järnvägsövergång framträder nu tydligt som
vägkorsning.
Härifrån kan man lätt att vandra längs banvallen till stationen i
Öved

Den första sträckan påminner kanske inte så mycket om en
vandringsled. Naturintresserade
kan säkert hitta något sevärt, annars hade tågresenärerna nog
trevligare utsikt på sin tid.

Järnvägen passerade här Torps by. Även om växterna börjar
återta mark är det ingen svårighet att se var den gick.

Banvallen blir mer och mer upplöst av grönska.
Längre fram blir den en del av en fuktäng där det växer
intressanta blommor om våren och betar djur under sommaren.

Sista sträckan öster om Öved. Stationen ligger till höger om
den gula fabriksbyggnaden i bakgrunden. Att vi rör oss på en
gammal järnväg avslöjar den typiska banvaktsstugan till
höger.

Järnvägsstationen i Öved (aug. 2013).

Vi passar även på att ta en titt på spåret från Öved mot
stenbrottet.
Med lite fantasi kan man lätt förstå att det gick en järnväg
här.

Det blir ingen lång resa, vägporten för väg 104 är igenfylld.

På andra sidan av väg 104 ser vi spåret igen, som en kurva
och en lång raksträcka upp till stenbrottet vid Frualid.
Tidtabell från 1930